Stedelijk Museum Amsterdam | Project Amsterdam 2*

 

Sinds 2003 is het gebouw van het Stedelijk Museum aan de Potterstraat gesloten voor verbouwing. Nadat ook de tijdelijke locatie in het post CS gebouw in 2008 zijn deuren heeft gesloten, is in dat zelfde jaar besloten om het project “Stedelijk in de Stad” in het leven te roepen om zo de overbrugging in de tijd naar de opening van het hernieuwde oorspronkelijke gebouw mogelijk te maken.

 

Stedelijk in de Stad bestaat uit verschillende projecten en exposities op verschillende locaties in Amsterdam georganiseerd door het Stedelijk Museum. Het hart van dit project wordt gevormd door de bouwkeet die op afwisselende locaties door de gehele stad gestationeerd wordt.

Uitgangspunt voor het concept van Amsterdam 2 is de idee om van Amsterdam in de periode dat het gebouw van het Stedelijk Museum is gesloten voor de verbouwing, Amsterdam te veranderen in een virtuele stad. In deze stad is alles op creatief en artistiek gebied mogelijk, er zijn geen grenzen. Bestaande woonruimtes veranderen in werkplaatsen, kantoren in expositieruimtes, ziekenhuizen in debatruimtes, tegelijkertijd veranderen musea in uitgaansgelegenheden en hotels. Amsterdam 2 dient als democratisch platform waar de inwoners en bezoekers van de stad Amsterdam met elkaar kunnen communiceren over kunst, kunst kunnen creeren en exposeren. Verder dient de virtuele stad om mensen te ontmoeten, vrienden te maken, ideeen uit te wisselen of gewoon een beetje rond te hangen.

 

Amsterdam 2 de virtuele equivalent van Amsterdam maakt onderdeel uit van het project Stedelijk in de Stad en is enerzijds bedoelt als vaste basis anderzijds bedoelt  ter ondersteuning van dit project.

Amsterdam 2 is bereikbaar via de website www.stedelijkindestad.nl, rechtstreeks via www.amsterdam2.nl.  of download de App Amsterdam 2 voor mobiel gebruik.

 

* Proposal

Amsterdam 2 |

Concept + Strategie Campagne

 

Voorbereidende fase

 

De identiteit van Amsterdam 2 is gebaseerd op en een voortzetting van de ontwerpen van Wim Crouwel voor het Stedelijk Museum Amsterdam en de ontwerpen van Experimental Jetset voor de tijdelijke huisvesting van het Stedelijk in het Post CS gebouw.

Het gebruikte lettertype is Helvetica. de gebruikte kleuren zijn CMYK-rood en CMYK-cyaan met als steunkleuren zwart en wit.

In Amsterdam 2 wordt volledig zwart (K) gebruikt om gestalte te geven aan de personen (deelnemers) om zo een bepaalde mate van anonimiteit te garanderen. Zwart wordt in meerdere gradaties gebruikt om op deze manier onderscheid aan te brengen tussen de verschillende objecten in de omgeving. Wit wordt gebruikt als er een ingreep is gedaanin de bestaande ruimte als contrasterende kleur met de bestaande omgeving. Cyaan (C) wordt gebruikt om kunstobjecten te visualiseren, maar ook voor aanduidingen die in verbinding staan met deze objecten. De gebruikte kleuren worden afhankelijk van de situatie zowel dekkend als transparant toegepast.

Het logo van Amsterdam 2 is zowel een typografisch als een beeldlogo en bestaat uit een 2 in het font Helvetica Bold. Er is geen vaststaande kleur voor het logo, er is keuze uit de 4 geselecteerde kleuren. Het logo kan zowel dekkend als in verschillende gradaties van transparantie gebruikt worden.

Door de consequente abstracties in de vorm, het minimale gebruik van kleuren, het eenvoudige logo en het gebruikte lettertype is de identiteit van Amsterdam 2 duidelijk herkenbaar.

Om toekomstige events aan te kondigen binnen en/ of buiten de virtuele

wereld, zal gebruik worden gemaakt van de vormentaal uit de fictieve wereld van Amsterdam 2.

Fase 1

 

6 weken voor de launch van de website

 

T-shirts in CMYK-rood of CMYK-cyaan met een wit gezeefdrukte 2 (Helvetica Bold) linksboven. Deze 2 maakt onderdeel uit van het typografisch logo van Amsterdam, maar functioneert in deze campagne als beeldlogo.

De t-shirts worden overal in Amsterdam verspreid uitgedeeld, zodat het concept Amsterdam 2 zichtbaar is in het straatbeeld.

In de loop van dezelfde week worden er ook stickers met een 2 in omloop gebracht. Deze stickers hebben een transparante achtergrond met daarop een zwarte 2 gedrukt. De stickers verschijnen in twee formaten 50 x 50 mm. en 200 x 200 mm. Het kleine formaat is bestemd voor de prive en semi-publieke ruimte zoals thuis, uitgaansgelegenheden, scholen, kantoren, fabrieken enz. en kan bijvoorbeeld op kleding, boeken of laptops worden geplakt. Het grotere formaat is bestemd voor de publieke ruimte en kan bijvoorbeeld geplakt worden op lantaarnpalen, electriciteitskasten, auto’s enz..

Intentie is dat het concept Amsterdam 2 ook langzaam zichtbaar word in de private, semi-publieke en publieke ruimte en dat er een soort van community ontstaat, waarbij de deelnemers elkaar herkennen en zich verbonden voelen door middel van het beeldlogo wat zij delen zonder dat zij precies weten wat zij uitdragen.

Per deelnemer zal er 1 item worden uitgedeeld

Fase 2

 

4 weken voor de launch van de website

 

Het concept met de 2 wordt voortgezet in de publieke ruimte op posters/ affiches voor abri’s, zuilen en andere mogelijke plakplaatsen in Amsterdam. De posters zijn wit met in de rechterbovenhoek (kwadraat) een CMYK-rode of CMYK-cyaan gekleurde 2, zodat de standaardkleuren onderdeel van identiteit van het Stedelijk Museum zichtbaar worden.

De plaatsen waar de posters/ affiches worden getoond zijn vastgesteld. Zij worden in de aankomende weken een vaste plaats waar de informatie kan worden uitgewisseld, zodat geinteresseerden het proces op een vaste plaatsen en tijdstippen kunnen blijven volgen.

De t-shirts en stickers verdwijnen uit de omloop.

3 weken voor de launch van de website

 

De contouren van diverse gebouwen, plaatsen en objecten in Amsterdam 2 worden in meerdere gradaties zwart tegen een witte achtergrond zichtbaar gemaakt in de publieke ruimte op variabele posters/ affiches voor abri’s, zuilen en andere plakplaatsen in Amsterdam.

2 weken voor de launch van de website

 

De contouren van de verschillende deelnemers aan Amsterdam 2 worden zichtbaar gemaakt In CMYK zwart tegen een CMYK witte achtergrond op variabele posters voor abri’s, zuilen en andere plakplaatsen in Amsterdam.

 

1 week voor de launch van de website

 

Alle beeldelementen uit de voorgaande weken komen samen op nieuwe posters met daarop de aankondiging van het project Amsterdam 2.

Verspreiding over heel Amsterdam op zoveel mogelijk plaatsen maar ook op plaatsen zoals bijvoorbeeld Schiphol.

Verspreiding van flyers (postcard formaat) over alle uitgaansgelegenheden en creatieve werkplaatsen van Amsterdam.

Op de posters/ affiches wordt enkel de domeinnaam van de website vermeld, informatie over het project zelf en de organisatie kan men hier vinden. De website zelf is nog onder constructie, dus nog niet toegankelijk. Wel al is het mogelijk om je in te schrijven, je gegevens in te voeren, je avatar aan te maken en deze gegevens en ideeen en visie over Amsterdam 2 te delen met andere deelnemers.

Fase 3

 

14 dagen na de launch website

 

Launchparty

 

Meet the artists, the designers, the curators and all the people you always wanted to meet.

Have a nice diner in the former exhibtion rooms of the museum and a taste of good wine.

Have a friendly talk or take place in the heated discussions about art and the position of

the museum nowadays. There are bars, loungerooms, dancefloors and even a swimmingpool.

There are cocktails and some exotic fingerfood all new receipts specially

made for this occassion

 

Be part of the nightly sessions, creative processes,, performances, re-enactments or even a filmset.

And take a long walk in the new enchanted evironments of the Vondelpark.

Just when you think you’re too tired or even broken there’ll be a healthy breakfast in the morning...

 

There are only 20 tickets available for this event.

So if you want to take part of it, send us a story of your expectations of that night.All forms and media are allowed, the only restriction is that it has to be narrative.

 

 

See for further information

 

 www.amsterdam2.nl or download the app