Modular Environments | Binaural Digital Output

Modular Environments

                    Opkomst en Ondergang van een Synthesizer Company

Het is onmogelijk te vertellen wanneer het idee precies is ontstaan…

 

Maar het is in ieder geval al een groot aantal jaren geleden dat hij avonden- en misschien wel nachtenlang in tijdschriften van elektronische apparatuur kon blijven lezen, dat hij winkels met elektronische muziekinstrumenten en apparatuur bleef bezoeken en dat overdag zijn gedachten al snel afdwaalden en alles en iedereen aan hem voorbij leek te gaan. Gedurende deze periode bestond zijn wereld enkel uit displays, schakelaars, knoppen en interfaces. Maar zo snel als de ideeën voor een nieuwe synthesizer ook ontstonden zo snel waren zij ook weer verdwenen, op de één of andere manier wilde zijn ideeën maar niet beklijven.

Pas jaren later…

Tijdens de opname van een film of documentaire, dat ben ik vergeten, kwamen alle ideeën tezamen en ontstond er een werkbaar concept waarin alle ideeën ook uit de voorgaande jaren verwerkt zouden kunnen worden.

Het concept was een binaurale synthesizer, waarin sequencer en instrument zouden samenvloeien. De synthese zelf was gebaseerd op het klassieke analoge modulaire systeem, maar dan digitaal. Grote verschil tussen de systemen was dat elke module in het nieuwe systeem bestond uit verschillende losse elementen, componenten of bouwstenen die door deze te combineren een module vormden welke opnieuw onderdeel uit zou maken van een groter systeem. Nieuw was dat elk van deze elementen afzonderlijk moduleerbaar en instelbaar waren en   zo bijvoorbeeld verbonden zouden kunnen worden aan een envelope/ sequencer.

Een project is vergelijkbaar met een patch maar is in principe een sequencer bestaande uit verschillende tracks waarbij elke track een element vormt of andersom.

De synthesizer was toegespitst op het componeren van soundscapes  en was om deze reden binauraal, zodat omgevingsgeluiden het best tot zijn recht zouden kunnen komen.

Modular Environments | Binaural Field-Recorder l 'The Red Box' | Pre-Production Model

Modular Environments | Digital In + Output | Binary Code System Slot

Enkele dagen hierna verscheen ook de keyboard versie, wederom het zelfde formaat met de 37 toetsen en 16 pads, maar daar was ook wel alles mee gezegd qua gelijkenis met het vorige model. De gehele bovenzijde bestond nu in zijn geheel uit een een donkere glazen touchscreen, de houten zijpanelen hadden plaatsgemaakt voor aluminium. En was iedereen net een beetje bijgekomen van de futuristische look van het desktopmodel, dit ging nog een stapje verder.

De synthese en met name de architectuur was sterk vereenvoudigd, de binaurale mogelijkheden waren verdwenen, aangezien hier nauwelijks gebruik van werd gemaakt op het vorige model en ook de onderverdeling in 4 verschillende segmenten (kanalen) was niet langer aanwezig. In het ontwerp heeft men zich met name gericht op de basis; het modulaire systeem en de elementen. De elementen waren opnieuw ontworpen, waardoor zij nu door iedereen eenvoudig waren te ontwikkelen en aan te passen. Ook werd er gebruik gemaakt van de hedendaagse sociale media om nog gemakkelijker informatie, ontwerpen en muziek te kunnen uitwisselen

De synthesizer werd een grote hit, met name succesvol door de eenvoud van de bediening en de eindeloze mogelijkheden.

Ongeveer een half jaar na de introductie van de keyboard versie verscheen het tweede prototype van het desktop model. Dit ontwerp vertoonde grote uiterlijke overeenkomsten met de keyboard versie, bezat dezelfde glazen touchscreen, maar leek door de afwezigheid van de fysieke elementen zoals toetsen en pads nog meer futuristisch. Opvallend was de grillige vorm van de sleuf voor een keycard van de community, dit suggereerde dat er niet langer gebruik zou worden gemaakt van sociale netwerken, maar men uit ging van een besloten kringen.

Na enkele weken in omloop te zijn geweest verdween ook dit prototype als sneeuw voor de zon.

Het werd stil…

 

Er kwamen geen nieuwe modellen meer, ook geen prototypes...

En langzaam verdwenen ook de updates en upgrades voor de bestaande modellen...

Het verkeer op de sociale netwerken nam af...

 

Het pakhuis aan het water verkeerde in een permanente staat van leegstand...

 

Soms doen er nog geruchten de ronde;

Zo zegt men dat er een ontwerp is voor een derde prototype van de desktop, prototype C. Deze zou enkel nog bestaan uit een glazen oppervlakte met een extern controle panel en interface. De virtuele modules uit  het modulaire systeem zijn fysiek gemaakt, om zo de parameters met de hand te kunnen aansturen. Deze modules zouden geschikt zijn voor het bestaande euro-rack formaat, wat eindeloze modulaire mogelijkheden zou kunnen bieden...

Een ander gerucht is dat het bestaande systeem is doorontwikkeld dat er tezijnertijd een nieuw model op de markt zou komen...

Het  Binaurale systeem zou zijn teruggekeerd...

 

Sommigen zeggen dat hij elk plezier in het ontwerpen is verloren, dat hij het geen muziekinstrumenten meer vond...

 

Op het laatst..

 

Programmeerbare rekenmachines zonder ziel, dat hij zich heeft afgekeerd van digitale instrumenten, zich heeft gestort op het ontwerp voor een analoge synthesizer of modules..

 

Dat hij zich heeft afgekeerd van welke vorm van electronische muziek dan ook...

Dat hij nu alleen nog maar songs schrijft op een akoestische gitaar…

 

Songs over verloren liefdes...

 

 

 

Dat hij wil opgaan in de vergetelheid...

Modular Environments | Desktop | Prototype B Community Slot

Het tweede ontwerp was de module uitvoering van het instrument. Deze was gebaseerd op de keyboard versie en kwam enkele maanden later uit. De module miste het keyboard en de pads, maar beschikte over een sequencer, bovendien was het instrument in zijn geheel onafhankelijk en  had het een zeer uitgebreide interface, waardoor er bijvoorbeeld ook externe opnamen gemaakt zouden kunnen worden en waren er uitgangen om meerdere externe monitoren  aan te sluiten. Ook was er de introductie van een glazen touchscreen. De desktop versie had de zelfde formaten als de keyboard versie. maar was niet aflopend. En in plaats van een module zonder toetsen, was deze module veel meer bedoelt als een soort flexibele live-sequencer, waarop tevens met behulp van externe apparatuur gecomponeerd kan worden. Dit model stond uiteindelijk ook veel dichter bij het oorspronkelijke concept dan de keyboard versie.

 

Het ontwerpen van de instrumenten vond voornamelijk plaats in de huiskamer, het vervaardigen in de schuur, deze werd al snel werd omgebouwd tot werkplaats waar de instrumenten met de hand zouden worden gemaakt en geassembleerd. De productie was in het begin mondjesmaat en werd enkel op aanvraag gedaan. Maar door de grote toename in populariteit, op één of  andere manier was het desktop model heel erg populair bij DJ’s, werd deze werkplaats verplaatst naar een groot leegstaand pakhuis aan het water. Daarnaast werd er personeel in dienst genomen om aan de productievraag te kunnen voldoen.

 

Na 5 jaar stilte waarin er slechts upgrades en updates waren voor de bestaande apparatuur, verscheen er plotseling een prototype van de desktop, dit model had een retro science-fiction look uit de jaren ’70. De bovenzijde bestond uit donker glas, ingelegd met witte kunststof delen, het gehele ontwerp deed een beetje denken aan medische apparatuur. Er werden enkele proefmodellen geproduceerd, maar de meningen waren onverdeeld; het ontwerp was te ‘“steriel.”

Wel was er waardering voor de nieuwe mogelijkheden van het instrument, zoals de uitbreiding met een externe mixer.

Uiteindelijk zouden zowel het protype nooit de productiefase bereiken

Modular Environments | 37 Keys | Control Panel

Het eerste ontwerp was een synthesizer met een keyboard; het instrument moest vooral draagbaar zijn, uitgangspunt was dat deze gemakkelijk in een trein vervoerd zou kunnen worden, zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen. Het rode instrument bezat 37 aanslaggevoelige toetsen + aftertouch, 16 aanslaggevoelige pads, 32 rotary encoders, 6 touchpads, 10 lcd-displays en 2 houten zijpanelen. Hoewel er voldoende en zelfs nog uitbreidbaar geheugen was, bleef editen en programmeren enkel mogelijk via een laptop of PC. Om het systeem te introduceren werd bij de synthesizer, een binaurale field-recorder, microfoon en hoofdtelefoon meegeleverd.

Binaural Digital Synthesizer | 37 Keys | Original

Binaural Field-Recorder  + Binaural Condenser Microphone

Binaural Digital Synthesizer | Desktop | Original

Binaural Digital Synthesizer | Desktop | Prototype A

Virtual Modular Synthesizer | 37 Keys

Virtual Modular Synthesizer | Desktop | Prototype B