Ontwerp Identiteit Sundown Industries | Laboratories
(in ontwikkeling)
EL DESDICHADO
Je suis le Ténébreux, - le Veuf, - l'Inconsolé,
Le Prince d'Aquitaine à la Tour abolie :
Ma seule Etoile est morte, - et mon luth constellé
Porte le Soleil noir de la Mélancolie
Gerard de Nerval
Sundown Industries is een bedrijf wat zich hoofdzakelijk richt op het ontwikkelen en produceren van natuurlijke mix-dranken op zowel non-alcoholische als alcoholische basis. Daarnaast organiseren zij festivals, concerten, workshops en zijn eigenaar of mede-eigenaar van verschillende clubs, cafés en concept-stores. Het bedrijf opereert vanuit een hoofdvestiging op mondiaal niveau door middel van sociale netwerken, maar functioneert op lokaal niveau door middel van dependances.
Het concept van Sundown is door middel van mixdranken verhalen te vertellen en door te geven. Door concepten te ontwikkelen en dranken samen te stellen om de gebruiker, onder te dompelen, mee te nemen in een verhaal, gebeurtenis of ervaring (storytelling).
Om gestalte te geven aan dit concept is een modulair drink systeem ontwikkeld, waarbij meerdere afzonderlijke bestanddelen d.m.v. modules aan elkaar gekoppeld worden, waardoor er verschillende elementen van het verhaal, gebeurtenis of ervaring van elkaar kunnen worden gescheiden en samenvloeien.Het systeem bestaat uit verschillende modules die door middel van kanalen met elkaar worden verbonden. Binnen deze kanalen bevinden zich sluizen die op gepaste tijden gesloten en geopend kunnen wordenSundown Industries is ooit begonnen als een mondiaal sociaal netwerk voor het uitwisselen van recepten van natuurlijke mix-dranken op basis van locale en seizoensgebonden ingrediënten.
Lees verder...
Het ontwerp voor de visuele identiteit van Sundown Industries | Laboratories is modulair en bestaat uit verschillende beeldelementen. Deze beeldelementen zijn onderling uitwisselbaar waardoor er sprake is van een dynamische identiteit, die steeds veranderd. Binnen deze dynamische identiteit is er altijd sprake van een vast beeldelement (icon) dat van vorm kan wisselen maar altijd herkenbaar blijft binnen het geheel. De beeldelementen of de bouwstenen kunnen verschillende functies hebben, in sommige gevallen visualiseren zij de identiteit van het product, maar daarnaast kunnen zij ook een informatieve functie hebben.
De beeldtaal is eenvoudig en zo ontworpen dat iedereen modules kan ontwikkelen met de beschikbare elementen
Ontwerp Vast Element (Identiteit)
Ontwerp Informatief Element (Tijdsaanduiding)
Ontwerp Combinatie Element (Identiteit + Inhoud)
Mojito Cosmopolitan Bloody Mary Sex on the Beach Cuba Libre
Ontwerp Informatief Element (inhoud)
Ontwerp Combinatie + Interactief Element (Identiteit + Inhoud + Hoeveelheid)
0,5 deel Crushed Ice 6 tl Wodka 1½ el. Cointreau ½ el. Cranberrysap 2 tl Limoensap
Sundown Industries is ooit begonnen als een mondiaal sociaal netwerk voor het uitwisselen van recepten van natuurlijke mix-dranken op basis van locale en seizoensgebonden ingrediënten.
Oorspronkelijk produceerde het bedrijf naast het ontwikkelen van de website en apps, deze modulaire systemen bestaande uit los verkrijgbare componenten aan particulieren. Het eerste verkrijgbare systeem bestond uit glazen modules waaraan de kanalen konden worden geschroefd. De sluizen met instelbare tijdschakelaar konden d.m.v USB aangesloten worden op de computer, waar zij met een programma waren in te stelen. De glazen modules werden al snel vervangen door modules van kunststof, deze waren lichter en gemakkelijker te hanteren. Het schroefsysteem bleef, maar de instelbare tijdschakelaars werden voor het grootste gedeelte vervangen door sensoren, die voornamelijk reageerden op de overgebleven hoeveelheid vloeistof in de modules en het openen en sluiten van de sluizen hierop automatisch aanpaste. Het voordeel hier van was dat de drinker zelf zijn tempo van drinken kon bepalen en dit niet afhankelijk was van de instellingen van de computer. Toch worden de tijdschakelaars nog steeds gebruikt, als tijd een belangrijke factor is bij het vertellen van het verhaal.
Door de snel groeiende populariteit van het systeem en de dranken werd de vraag naar de mixdranken in de horeca steeds groter. Steeds meer cafe’s restaurants introduceerden het systeem binnen het bestaande aanbod. Naast deze cafe’s en restaurants ontstonden ook concept-stores ontwikkeld door Sundown zelf. De concept-store had de uitstraling van een cafe, maar was tevens een laboratorium om nieuwe concepten en producten te ontwikkelen daarnaast werden er workshops gegeven voor geïnteresseerden. Door de uitbreiding naar mondiale schaal, nam ook de vraag naar uitheemse ingrediënten toe, deze werden geïmporteerd en waren naast een aantal toegevoegde elementen van het systeem, zelf ontwikkelde concepten en de daarbij behorende recepten daar ook verkrijgbaar. Later werd de concept-store voornamelijk ingezet voor de verkoop van dagverse ready—made mixen en voorverpakte houdbare mixdranken.
Er zijn twee belangrijke elementen die hebben bijgedragen aan het wereldwijde succes van Sundown. Als eerste was de er grote vraag vanuit de horeca en in het bijzonder het nachtleven naar een een soortgelijk concept in drank maar dan gemixt met alcohol.
Als tweede was er de overname van een distilleerderij. Deze twee elementen samen zorgden voor een grote toename van de productie.
De distilleerderij is gelegen op enkele kilometers buiten de stad in het gebied waarbij velden langzaam overvloeien in bos. Het terrein bestaat uit enkele ketelhuizen, een kantoorruimte en enkele leegstaande industriële panden. Waren de ingrediënten voorheen nog volledig afkomstig uit de natuurlijke omgeving, door de toename van de productie, nam ook de vraag naar natuurlijke bestanddelen toe. Hierdoor werden enkele landerijen, sommige zelfs nog voorzien van landhuizen opgekocht, om op deze manier zelfstandig te kunnen voorzien in de aanlevering van ingrediënten.
Door de schaalvergroting werd het bedrijf in twee delen opgesplitst; een productiegedeelte, genaamd Sundown Industries en een research + development centrum genaamd; Sundown Laboratories.
Door de toename van de productie verliep deze nu niet meer handmatig, maar op enkele uitzonderingen na machinaal. Met de komst van een nieuwe doelgroep, de jongeren, werden niet alleen alcoholische elementen toegevoegd, ook nam hierbij de vraag naar een efficiëntere manier van gebruik, draagbaarheid, beschikbaarheid en een verlaging in de verkoopprijs toe. Hierdoor wordt besloten om een volledig nieuw systeem te ontwikkelingen. De recyclebare voorverpakte drinksystemen alsmede de drank zelf werden grotendeels machinaal vervaardigd in de daarvoor ingerichte bedrijfshallen. De drank zelf was nog wel voor zover mogelijk dagvers, maar met zoveel mogelijk de intentie om deze te kunnen koelen, hierdoor nam de variatie in de mix van ingrediënten en hoeveelheid modules af. Ook werden de concepten aangepast vereenvoudigd, verhalen werden teruggebracht tot gebeurtenissen. De concepten werden voornamelijk nog ontwikkeld in het research + development centrum van het bedrijf zelf, van het sociale netwerk werd nog maar incidenteel gebruik gemaakt.
Ondanks deze grote veranderingen sloeg het concept aan bij de jongeren en is de populariteit van de mixdrankjes alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren.
Door deze populariteit ontstond opnieuw belangstelling voor de klassieke modulaire systemen en concepten.
Inmiddels heeft het bedrijf apparatuur en systemen ontwikkeld om op locatie de dranken op eenvoudige manier te bereiden zonder daarvoor in te leveren op beschikbaarheid en drinkgemak. Alle producten zijn weer geheel vers en de dranken zijn zowel koud als warm en zowel op alcoholische als non-alcoholische basis bereid zoals in de oorspronkelijk vorm gebruikelijk was. Omdat deze bereidingen hoger zijn in de kosten is er voor gekozen om dit systeem naast de voorverpakte variant te ontwikkelen. Het sociale netwerk is weer geheel terug,en met meer activiteit dan ooit. Er worden weer volop concepten en recepten door de gebruikers ontwikkeld.
Voor dit nieuwe systeem is gevraagd om een visuele identiteit te ontwikkelen die aansluit bij zowel het inhoudelijke concept als de vorm van het product.
Hiernaast is gevraagd om een inhoudelijk en visueel concept te ontwikkelen om het product te branden.
x
Om gestalte te geven aan dit concept is een modulair drink systeem
Sundown Industries is ooit begonnen als een mondiaal sociaal netwerk voor het uitwisselen van recepten van natuurlijke mix-dranken op basis van locale en seizoensgebonden ingrediënten.
Oorspronkelijk produceerde het bedrijf naast het ontwikkelen van de website en apps, deze modulaire systemen bestaande uit los verkrijgbare componenten aan particulieren. Het eerste verkrijgbare systeem bestond uit glazen modules waaraan de kanalen konden worden geschroefd. De sluizen met instelbare tijdschakelaar konden d.m.v USB aangesloten worden op de computer, waar zij met een programma waren in te stelen. De glazen modules werden al snel vervangen door modules van kunststof, deze waren lichter en gemakkelijker te hanteren. Het schroefsysteem bleef, maar de instelbare tijdschakelaars werden voor het grootste gedeelte vervangen door sensoren, die voornamelijk reageerden op de overgebleven hoeveelheid vloeistof in de modules en het openen en sluiten van de sluizen hierop automatisch aanpaste. Het voordeel hier van was dat de drinker zelf zijn tempo van drinken kon bepalen en dit niet afhankelijk was van de instellingen van de computer. Toch worden de tijdschakelaars nog steeds gebruikt, als tijd een belangrijke factor is bij het vertellen van het verhaal.
Door de snel groeiende populariteit van het systeem en de dranken werd de vraag naar de mixdranken in de horeca steeds groter. Steeds meer cafe’s restaurants introduceerden het systeem binnen het bestaande aanbod. Naast deze cafe’s en restaurants ontstonden ook concept-stores ontwikkeld door Sundown zelf. De concept-store had de uitstraling van een cafe, maar was tevens een laboratorium om nieuwe concepten en producten te ontwikkelen daarnaast werden er workshops gegeven voor geïnteresseerden. Door de uitbreiding naar mondiale schaal, nam ook de vraag naar uitheemse ingrediënten toe, deze werden geïmporteerd en waren naast een aantal toegevoegde elementen van het systeem, zelf ontwikkelde concepten en de daarbij behorende recepten daar ook verkrijgbaar. Later werd de concept-store voornamelijk ingezet voor de verkoop van dagverse ready—made mixen en voorverpakte houdbare mixdranken.
Er zijn twee belangrijke elementen die hebben bijgedragen aan het wereldwijde succes van Sundown. Als eerste was de er grote vraag vanuit de horeca en in het bijzonder het nachtleven naar een een soortgelijk concept in drank maar dan gemixt met alcohol.
Als tweede was er de overname van een distilleerderij. Deze twee elementen samen zorgden voor een grote toename van de productie.
De distilleerderij is gelegen op enkele kilometers buiten de stad in het gebied waarbij velden langzaam overvloeien in bos. Het terrein bestaat uit enkele ketelhuizen, een kantoorruimte en enkele leegstaande industriële panden.
Waren de ingrediënten voorheen nog volledig afkomstig uit de natuurlijke omgeving, door de toename van de productie, nam ook de vraag naar natuurlijke bestanddelen toe.
Hierdoor werden enkele landerijen, sommige zelfs nog voorzien van landhuizen opgekocht, om op deze manier zelfstandig te kunnen voorzien in de aanlevering van ingrediënten.
Door de schaalvergroting werd het bedrijf in meerdere delen opgesplitst; een productiegedeelte, genaamd Sundown Industries, een research + development centrum genaamd; Sundown Laboratories en een projectontwikkelingsgedeelte, tevens beheer van de grond en panden genaamd: Elysian Fields.
Door de toename van de productie verliep deze nu niet meer handmatig, maar op enkele uitzonderingen na machinaal. Met de komst van een nieuwe doelgroep, de jongeren, werden niet alleen alcoholische elementen toegevoegd, ook nam hierbij de vraag naar een efficiëntere manier van gebruik, draagbaarheid, beschikbaarheid en een verlaging in de verkoopprijs toe. Hierdoor wordt besloten om een volledig nieuw systeem te ontwikkelingen. De recyclebare voorverpakte drinksystemen alsmede de drank zelf werden grotendeels machinaal vervaardigd in de daarvoor ingerichte bedrijfshallen. De drank zelf was nog wel voor zover mogelijk dagvers, maar met zoveel mogelijk de intentie om deze te kunnen koelen, hierdoor nam de variatie in de mix van ingrediënten en hoeveelheid modules af. Ook werden de concepten aangepast vereenvoudigd, verhalen werden teruggebracht tot gebeurtenissen. De concepten werden voornamelijk nog ontwikkeld in het research + development centrum van het bedrijf zelf, van het sociale netwerk werd nog maar incidenteel gebruik gemaakt.
Ondanks deze grote veranderingen sloeg het concept aan bij de jongeren en is de populariteit van de mixdrankjes alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren.
Door deze populariteit ontstond opnieuw belangstelling voor de klassieke modulaire systemen en concepten.
Inmiddels heeft het bedrijf apparatuur en systemen ontwikkeld om op locatie de dranken op eenvoudige manier te bereiden zonder daarvoor in te leveren op beschikbaarheid en drinkgemak. Alle producten zijn weer geheel vers en de dranken zijn zowel koud als warm en zowel op alcoholische als non-alcoholische basis bereid zoals in de oorspronkelijk vorm gebruikelijk was. Omdat deze bereidingen hoger zijn in de kosten is er voor gekozen om dit systeem naast de voorverpakte variant te ontwikkelen. Het sociale netwerk is weer geheel terug,en met meer activiteit dan ooit. Er worden weer volop concepten en recepten door de gebruikers ontwikkeld.
Voor dit nieuwe systeem is gevraagd om een visuele identiteit te ontwikkelen die aansluit bij zowel het inhoudelijke concept als de vorm van het product.
Hiernaast is gevraagd om een inhoudelijk en visueel concept te ontwikkelen om het product te branden.
x