Tussen de Lijnen | Een grafische vertaling van het ontwerp van Daniel Libeskind voor het Joodse Museum in Berlijn.

 

De lijnen vormen een visualisering voor de verschillende wegen, als metafoor voor de geschiedenis van het uiteengevallen Joodse Volk, verspreid over de wereld. Wegen die altijd parallel aan elkaar zullen lopen, elkaar ooit gesneden hebben of elkaar ooit zullen snijden...

Hoofdwegen, zijwegen, onderbroken wegen, sluiproutes, dwaalsporen... vertakkingen.

De vlakken vormen ruimtes vormgegeven door de lijnen die ze omsluiten

Er zijn 3 hoofdassen die het gebouw doorsnijden; de eerste leidt naar en door  de verschillende verdiepingen en geeft een beeld van de geschiedenis van het Joodse Volk.

De tweede snijdt dwars door het gebouw geeft een beeld van de emigratie en de verspreiding van het Joodse Volk en eindigt uiteindelijk in de verzonken Tuin van ballingschap en Emigratie, waar 49 (7 x 7)  zuilen zijn verankerd in de aarde. 48 van de zuilen zijn gevuld met aarde uit Berlijn, de middelste is gevuld met aarde uit Jeruzalem. De 48 zuilen staan tevens symbool voor het jaar 1948 het jaar dat de Israelische staat officieel is opgericht. In alle zuilen zijn oleasters (een soort olijfboom) geplant. In de toekomst zullen de takken van deze bomen met elkaar verstrengelen en gezamenlijk een dak vormen als symbool voor de vereniging  van het  uiteengevallen Joodse Volk.

De derde as loopt van het museum, onder de grond, langs gesloten en leegstaande ruimtes om uiteindelijk uit te monden in de Holocaust Toren, een hermetische leegte, omsloten door duisternis, waar het enige licht afkomstig is van een hoog smal venster met uitzicht op de hemel.

 

"The Jewish Museum has a multivalent relation to its context. It acts as a lens magnifying the vectors of history in order to make the continuity of spaces visible."

 

Daniel Libeskind

 

Tussen de lijnen is een grafische vertaling in boekvorm van het architectonische ontwerp van Daniel Libeskind voor het Joods Museum in Berlijn. Hierbij is het 3-dimensionale ontwerp, omgezet naar een 2-dimensionaal ontwerp, hierbij zijn in het grafische ontwerp de wegen gereduceerd tot lijnen en de ruimtes tot vlakken.

Uitgangspunt voor het grafisch ontwerp is de plattegrond het gebouw. In enkele gevallen zoals bij de omslag en de inhoudsopgave van het boek is gebruikt gemaakt van de lijnen op de buitenwanden van het gebouw. Deze lijnen zijn in het architectonisch ontwerp van Libeskind een vertaling van de wegen op de plattegrond van Berlijn.

De vertaling bestaat uit een ontwerp voor een boek en een e-book.

 

Het ontwerp voor het boek bestaat uit een omslag, inhoudsopgave en een aantal spreads.

Het basisformaat van het boek is 21 x 27 centimeter. Buiten de kaders van het de boek zijn de lijnen doorgetrokken.

Omslag | Boek

Inhoudsopgave | Boek

De Tuin van Ballingschap en Emigratie | Fase 0-5  + Fase 2.0-2.8 | Boek

Icon  | E-Book

E- Book

 

Het E-book is ontworpen voor tablets en heeft een resolutie van 2048 x 1536 pixels. Om meer eenheid te creeren is gebruik gemaakt van zwart-wit beelden.

Bij het ontwerp is het omslag van het boek vervangen door een icon van de app en de inhoudsopgave door een plattegrond van het museum die fungeert als navigator. Deze navigator is interactief en door te swipen en klikken kan informatie worden verkregen. Deze informatie kan behalve tekst ook bestaan uit  bewegende beelden, stilstaand beeld en geluid. Door de toename van de media is het mogelijk om de geschiedenis van het Joodse Volk op andere en verschillende manieren te vertellen.

Met behulp van de navigator is het mogelijk om een virtuele tour door het museum te creeren, dit kan langs permanente of tijdelijke exposities, maar ook langs alternatieve, fictieve of aanvullende exposities

Navigatie gebaseerd op de plattegrond van Berlijn | E-Book

Navigatie | Het Pad der Destructie | E-Book

De Tuin van Ballingschap en Emigratie | Fase 0-5  | E-Book